پایه

وردپرس یک cms محبوب برای راه اندازی سایت

طراحی یک سایت موفق نیازمند ترکیبی از هنر، تخصص و دانش فنی است. هدف نهایی جذب و نگه‌داشتن کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار است. یک سایت با طراحی حرفه‌ای می‌تواند یک ابزار قدرتمند در جذب مشتریان و افزایش فروش باشد. در این میان وردپرس به‌عنوان یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در دنیا ،امکان طراحی سایت‌هایی با قابلیت‌های حرفه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند.

CMS  چیست؟

سامانه مدیریت محتوا Content Management System  که به‌اختصار به آن CMS  گویند .در یک تعریف ساده می‌توان چنین بیان نمود نرم‌افزاری متن‌باز (Open source)  برای ساخت و مدیریت وب‌سایت بدون کدنویسی است. این سیستم امکانات فراوانی برای طراحی و مدیریت وب‌سایت فراهم می کند و برای انواع وب‌سایت‌ها از جمله فروشگاهی، شرکتی، شخصی و… قابل‌استفاده هستند.

CMS‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا به‌سادگی وب‌سایت‌های خود را مدیریت کنند و به بهبود کارایی، صرفه‌جویی در هزینه و زمان، مدیریت سریع و آسان و همچنین افزایش بازدیدکنندگان و درآمد خود بپردازند. سیستم‌های مدیریت محتوا امکانات فراوانی از جمله مدیریت کاربران وب‌سایت، امکان اتصال به درگاه پرداخت، ایجاد پنل ورد و عضویت، ایجاد آرشیو و نمونه کار برای محصول، پشتیبان‌گیری از اطلاعات، گزارش آمار سایت و غیره را دارند

CMSها انواع مختلفی از جمله وردپرس WordPress ، جوملا Joomal، دروپال Drupal، پی اچ پی نیوک PHP nuke و… را دارند. انتخاب هر یک از آن ها به انتظارات طراح از یک سیستم مدیریت محتوا بستگی دارد و باتوجه‌به عوامل مختلف از جمله امنیت، هدف و نوع وب‌سایت، سطح تجربه طراح در زمینه توسعه وب و … بستگی دارد.

آمارها نشان‌دهنده آن است که 60% سایت‌هایی که تا به امروز ساخته شده‌اند با وردپرس طراحی و علت این رواج و محبوبیت، علاوه بر امکانات فراوان و قابلیت انعطاف بالا به دلیل سادگی کار با آن است. در این مقاله سعی بر آن شده تا اینCMS  قدرتمند معرفی گردد.

CMS  محبوب وردپرس:

وردپرس در سال 2003 توسط دو وبلاگ‌نویس آمریکایی و بریتانیایی به نام‌های Mattuullenseg  و MikeLittle  ساخته شد.در آن زمان اینCMS  برای ایجاد وبلاگ استفاده می‌شد، اما باگذشت زمان به‌اندازه‌ای انعطاف‌پذیر شد که امروزه برای ساخت هر نوع وب‌سایتی استفاده می‌شود.

وردپرس محبوب ترین cms

وردپرس به واسطه افزونه ها، قالب های متنوع برای انواع سایت،قادر به به طرف نمودن هر نیاز است.

 

در تعریفی تخصصی وردپرس یکCMS  متن‌باز است که به زبانPHP  نوشته شده (از زبان‌های JavaScript,HTML و CSS بهره می‌برد) و از پایگاه دادهMySQL  استفاده می‌کند و در یک تعریف ساده می‌توان اذعان داشت وردپرس به‌ عنوان یک نرم‌افزار برای ایجاد و توسعه وب توسط مدیر بدون نیاز به کدنویسی است.

 مزایای ستفاده از وردپرس:

  1. طراحی ساده و آسان: وردپرس دارای رابط کاربری ساده و آسان است که بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، می‌توان با آن کارکردواین امکان را به طراحان وب‌سایت می‌دهد تا سایت را در سریع‌ترین حالت ممکن توسعه دهند.
  2. سئو: وردپرس به‌صورت پیش‌فرض دارای ساختار تمیز و ساده است که موتورهای جستجو را قادر می‌کند به‌سادگی سایت را ایندکس کنند. از طرفی دارای امکانات و پلاگین‌های مخصوص سئو است که کمک می‌کند وب‌سایت به بهترین شکل ممکن برای موتورهای جستجو گوگل بهینه شود. یکی از مهم‌ترین آن ها افزونة Yoast SEO است که ابزار و ویژگی‌های زیادی برای تقویت سئو در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این افزونه امکانات فراوانی از جمله آنالیز سئو، بررسی خوانایی محتوا، مدیریت لینک‌های کانونی، تغییر مسیرها و… را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  3. توسعه سایت با استفاده از پلاگین ها: افزونه یا Plug-in در اصل امکانات و ویژگی های متنوعی به سایت اضافه می‌کنند و باعث کامل شدن ویژگی ها و امکانات خاص (فرم های تماس،افزایش سرعت سایت،ترجمه سایت به زبان های مختلف،کاهش حجم تصاویر و..) در یک سایت می‌گردند.اگر قصد دارید ویژگی خاصی را برای سایت اضافه کنید قطعا مخزن انبوه افزونه ای وردپرس به کمک شما می آیند.
  4. متن باز بودن:Open Source بودن به این معناست که پایه کد عمومی است و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند آن را تغییر دهد. این مزیت به توسعه‌دهندگان امتیازات فراوانی می‌دهد. به طور مثال می‌توانند پلاگین‌هایی ایجاد کنند که استفاده از وردپرس را راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر کنند.
  5. پشتیبانی وردپرس: این پلتفرم توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت وردپرس داشتن جامعه‌ای بزرگ و فعال است که هر آنچه یک وب‌مستر برای سایت خود نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهد.
  6. امنیت در وردپرس: در زمانی که تهدیدات امنیت سایبری روزبه‌روز افزایش می‌یابد استفاده از یک پلتفرم امن امری ضروری تلقی می‌شود. برای تأمین امنیت وردپرس باید به بروز رسانی منظم، استفاده از پلاگین‌های امنیتی، محدودکردن دسترسی به پنل ورود، تأیید دومرحله‌ای، استفاده از قالب‌های امن و استفاده از ssl توجه کرد
  7. مقیاس‌پذیر بودن: وردپرس به‌عنوان یکCMS ، بسیار مقیاس‌پذیر است که یک ویژگی مهم در کنار سازگاری و امنیت بالای آن است.Scale یا مقیاس‌پذیر بودن(فرایند کنترل ترافیک) به معنای توانایی یک پلتفرم در مدیریت افزایش ترافیک و تعداد کاربران است.

همچنین کاربران گرامی می‌توانند از خدمات طراحی و پشتیبانی سایت در سیوان بهره ببرند و با خیال راحت به توسعه سایت خود اقدام نمایند.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس مجموعه‌ای از فایل‌های کد، که نحوه نمایش وب‌سایت بدون تغییر در نرم‌افزار اصلی وردپرس هستند. قالب های وردپرس به کاربران این امکان را می‌دهند سایت را با فونت، رنگ و المان‌های بصری طراحی و باعث تغییر درFrontend  سایت می‌شود (در واقع کاربر تصمیم می‌گیرد داده‌های موجود به چه شکل در سایت به نمایش عموم گذاشته شود).

ورپرس قالب های متنوعی دارد که بسته به نیاز و سلیقه قابل استفاده کردن می باشند.

 

در مخزن وردپرس قالب‌های رایگان بسیاری وجود دارد که از بخش نمایش> پوسته‌ها قابل فعال‌سازی هستند. مهم است بدانید قالب‌های رایگان مشکلات و معایب بسیاری مانند:نداشتن پشتیبانی، نداشتن امکانات ویژه مانند ویژوال کامپوزر، احتمال وجود کد مخرب در قالب، نداشتن پشتیبانی و… را دارند. بهترین راه‌حل استفاده از قالب‌های حرفه‌ای است. توصیه تیم طراحی سایت سیوان استفاده از قالب‌های حرفه‌ای آوادا، وودمارت و قالب خبری News Paper است.

WordPress.org یا WordPress.com ؟

غالب افرادی که به‌تازگی وارد دنیای طراحی سایت شده‌اند این دو را باهم اشتباه می‌گیرند؛ اما این دو کاملاً باهم متفاوت هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت WordPress.org همان وردپرس رایگان و OpenSource است که در اختیار عموم قرار دارد و می‌توان از آن برای هاست لینوکسی یا وردپرسی استفاده کرد. اما WordPress.com  یک سرویس میزبانی از طرف WordPress.org است. برای سه گیگ فضا رایگان بوده و برای داشتن فضای بیشتر باید پلن تجاری خریداری شود. از لحاظ ویژگی بسیار محدود، و در اصل یک پلتفرم مناسب برای وبلاگ‌نویسان است که افراد بدون درگیر مسائل فنی شوند اقدام به تولید محتوا کنند. برای ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای گزینه مناسبی نیست و گزینه‌های WordPress را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار نمی‌دهد.

بازار کار وردپرس:

طراحی سایت درآمد ثابتی نداردو هر تیم طراحی بر اساس سطح تخصص خودقیمت‌گذاری می کند.

 

طراحی سایت به‌عنوان یکی از مشاغل سود ده در سراسر جهان شناخته می‌شود و زیرشاخه‌های فراوانی به خود می‌گیرد. از جمله این مشاغل می‌توان به طراح سایت، پشتیبانی وب‌سایت، تولیدکننده محتوا، کارشناس و مدیر سئو، طراح Ui و …اشاره کرد که بیانگر بزرگی و نیاز این حوزه به متخصصین فنی و زبده است.

دراین‌بین CMS محبوب وردپرس تقاضای زیادی ایجاد می‌کند به این دلیل که به طراحان امکان می‌دهد وب‌سایت‌های پویا را با هزینه حداقلی و در کمترین زمان توسعه دهند. بازار کار این CMS در ایران در حال پیشرفت بسیاری زیادی است (همانند همه مشاغل درآمد، به سطح تجربه، تلاش و مهارت کاربر بستگی دارد). در یک‌کلام طراحی سایت درآمد ثابتی نداشته و هر طراح یا تیم طراحی بر اساس دانش و تخصص قیمت‌گذاری انجام می‌دهد. (به طور معمول سطح در آمد یک فرد حرفه‌ای به‌صورت فریلنسری بالای 15 میلیون تومان و به‌صورت استخدامی ما بین 5 تا 8 میلیون تومان است).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =